Jak przygotować organizm do oczyszczania?

28-05-2013

WodaPrzygotowanie organizmu do detoksu zależy od sposobu oczyszczania, na który się zdecydujesz.

Zmiana diety na zdrowszą i wprowadzenie co codziennego menu warzyw i owoców oraz produktów, które pomagają pozbyć się toksyn nie wymaga żadnych większych przygotowań, poza jednym – chęcią i odrobiną samozaparcia, które pozwolą wrócić Ci na właściwą ścieżkę odżywiania. Musisz bowiem wiedzieć, że oczyszczanie organizmu tak naprawdę zaczyna się w Twojej głowie, a dopiero w następnej kolejności w ciele.

Zanim podejmiesz się procesu detoksykacji, wsłuchaj się w swój organizm i jego potrzeby oraz daj sobie trochę czasu, by wyrobić odpowiednie nawyki oraz styl życia. Nie musisz od razu porywać się na rewolucje, które szybko Cię zniechęcą. O wiele bardziej efektywne są zmiany, które wprowadzać będziesz stopniowo, ale sukcesywnie.

Dwa tygodnie przed detoksem

Dwa tygodnie przed detoksem uważnie przyjrzyj się swojemu codziennemu jadłospisowi i zastanów się, które produkty najbardziej Ci szkodą. Wyeliminuj mocną kawę i herbatę (zastąp ją naparami ziołowymi), alkohol, słodycze i sól (używaj więcej ziół, które wydobędą smak). Zrezygnuj z jedzenia mięsa i nabiału. Do menu wprowadź większą ilość owoców i warzyw, soków oraz zup, które Twój organizm o wiele szybciej będzie trawił. Naucz się właściwie komponować posiłki, tak, by miały wysoką wartość odżywczą, a jednocześnie dostarczały Ci wystarczającą ilość energii. Ważne jest, byś mogła normalnie funkcjonować i nie czuła się osłabiona. Prawidłowe połączenie produktów powoduje, że organizm jest w stanie przygotować odpowiednie enzymy trawienne i lepiej wchłonąć substancje zawarte w pokarmach. Według schematu food combining, najlepiej łączyć warzywa z razowym pieczywem, warzywa z kaszami, warzywa z ziemniakami w mundurkach. Jeżeli nie jesteś w stanie zrezygnować z wyżej wymienionych produktów z dnia na dzień, eliminuj je z diety stopniowo, zmniejszając ich udział w posiłkach, które przygotowujesz.

Tydzień przed detoksem

Siedem dni przed detoksem bezwzględnie odstaw mięso i nabiał, jeżeli nie udało Ci się zrezygnować z niego do tej pory. Przygotowując posiłki z warzyw, staraj się gotować je na parze, dzięki czemu zachowasz  zawarte w nich cenne witaminy i składni mineralne, które zwykle wylewane są wraz z wodą. Zwiększ ilość surowych owoców, warzyw oraz produktów bogatych w błonnik, który działa jak miotełka – oczyszcza organizm i przyspiesza eliminację toksyn. Dzięki temu, że oczyścisz jelita już na tym etapie, spotka Cię mniej uciążliwych objawów w pierwszych odtruwających dniach właściwego detoksu. Dzień zaczynaj od lekkiego śniadania, najlepiej z produktów zbożowych, takich jak płatki owsiane, kasza jaglana czy kasza kukurydziana z dodatkiem suszonych owoców lub warzyw. Dbaj o to, by jeść regularnie (najlepiej 5 lekkich posiłków dziennie) i odpowiednio nawadniaj organizm. Jeżeli zdecydujesz się na picie soków, wybierz te świeżo wyciśnięte, najlepiej warzywne. W miarę możliwości przygotowuj je sama i zrezygnuj ze soków kupowanych w sklepie, które na ogół robione są z koncentratów, a potem rozcieńczane wodą. Soki takie często doprawiane są cukrem i wzmacniaczami smaku – nie posiadają żadnej wartości odżywczej ani witalnej. Soki są bardzo ważnym elementem diety oczyszczającej – uzupełniają brakujące witaminy, mikroelementy i składniki mineralne, które będą bardzo przydatne, kiedy zaczniesz detoks.

Jeden dzień przed detoksem

Jeden dzień przed detoksem zrezygnuj całkowicie ze wszystkich gotowanych i przetwarzanych termicznie potraw. Jedz dużo świeżych owoców i warzyw, a także suszone śliwki, morele, jabłka, żurawinę i figi. Do sałatek dodawaj dużo ziół, najlepiej świeżych (np. tymianek, majeranek, kminek, oregano, zioła prowansalskie) i zieleniny (np. szczypiorku, natki pietruszki czy rzeżuchy, która jest bogatym źródłem witaminy C, a także witamin A, B, PP i K). Wartościowymi produktami są kiszonki, takie jak kapusta czy ogórki. Nie zapomnij o oliwie w oliwek, która ułatwia wchłanianie witamin. Jeżeli tylko jest to możliwe, nie obieraj warzyw i owoców ze skórki – to właśnie pod nią znajdują się najcenniejsze substancje. Jeśli skórka jest poplamiona i brzydka, należy ją obrać, najlepiej jednak nie kupować takiego owocu czy warzywa. Pij dużo wody mineralnej i ziołowych naparów. Szklankę wody z cytryną najlepiej wypijać na czczo, zaraz po przebudzeniu.

Powyższe zalecenia dotyczą przede wszystkim osób, które na co dzień odżywiają się w sposób tradycyjny, czyli do swojego menu włączają produkty pochodzenia zwierzęcego, głównie mięso. Weganie mają zazwyczaj organizm mniej zanieczyszczony. Przed przystąpieniem do diety oczyszczającej wykonaj stosowne badania i skonsultuj się z lekarzem, który oceni, czy nie ma przeciwwskazań do przeprowadzenia detoksu.

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *