Dlaczego warto gotować na parze?

23-04-2015

brokulGotowanie na parze jest najzdrowszym sposobem przyrządzania posiłków – dzięki temu, że cenne składniki odżywcze nie przechodzą do wody, którą potem wylewamy, produkty  zachowują maksimum witamin i składników mineralnych.

Podczas gotowania na parze nie używamy tłuszczu ani soli, co sprawia, że jedzenie jest zdrowsze. Para wydobywa sól zawartą w produktach, co w zupełności wystarcza. Początkowo posiłki przyrządzanie na parze mogą wydawać się nieco mdłe i bez smaku – świetnym dodatkiem będą zioła, które sprawią, że jedzenie będzie jeszcze smaczniejsze.

Co można gotować na parze?

Na parze gotować można w zasadzie wszystko. Temperatura pary jest wyższa, niż temperatura wrzenia wody, dlatego posiłki przygotować można o wiele szybciej. Warzywa gotowane na parze są o wiele jędrniejsze, smaczniejsze i zdrowsze, zachowują też naturalny kolor – należy jednak uważać, aby ich nie rozgotować. Niektóre warzywa, takie jak brokuły czy kalafior, często rozpadają się i rozmakają podczas zwykłego gotowania w wodzie, dlatego gotowanie ich na parze jest świetnym pomysłem. Zwykłe gotowanie w wodzie zmniejsza ilość witaminy C w warzywach o 70% – gotując na parze tracimy jej zaledwie 40%. Liczby mówią same za siebie! Na parze znakomicie udają się też ryby i delikatne mięso, takie jak drób czy cielęcina. Aby miały jeszcze lepszy smak, zamiast wody użyć można bulionu. Warto pamiętać, aby przed gotowaniem podzielić produkty na kawałki o mniej więcej takiej samej wielkości, aby wszystkie gotowały się równomiernie.

Jak gotować na parze?

W sklepach znajdziemy całe mnóstwo urządzeń do gotowania na parze, które pozwalają np. gotować kilka produktów w tym samym czasie, umieszczając je w specjalnych „koszyczkach” na różnym poziomie urządzenia. Z powodzeniem nada się do tego również zwykły garnek, w którym umieszcza się dodatkowy „koszyczek” zawieszony nad wodą. Ważne, aby garnek był szczelnie przykryty pokrywką, tak aby para z gotującej się wody nie uciekała.

Popularnym sposobem gotowania na parze jest gotowanie „w papilotach” (z fr. En Papillote). Metoda ta najczęściej stosowana jest do gotowania ryb, które wraz z warzywami (np. liśćmi szpinaku czy ziołami) zawija się w pergamin lub folię – podgrzewana żywność gotuje się, nie tracąc puszczonych przez siebie soków, dzięki temu jest bardziej aromatyczna.

Do gotowania na parze wybierajmy tylko produkty najlepszej jakości i bez skaz, z uwagi na to, że ten sposób obróbki cieplnej potęguje smak – jeżeli warzywo jest choć trochę popsute, to będzie to o wiele bardziej wyczuwalne, niż w przypadku tradycyjnego gotowania w wodzie.

Żywność nie może mieć kontaktu z wodą i powinna się znajdować co najmniej 2,5 cm nad nią. Jeżeli gotujemy w urządzeniu, które ma kilka „koszyczków”, pamiętajmy o tym, aby mięso i ryby umieszczać zawsze na samym dole, tak aby wyciekające z nich soki nie kapały na inne produkty.

Woda nie powinna gotować się zbyt gwałtownie, ma tylko delikatnie wrzeć, by podtrzymywać stałą temperaturę. Należy pilnować, żeby się nie wygotowała, a kiedy zaczyna jej ubywać, dolać do garnka wrzątek – po to, aby nie obniżać temperatury, którą udało się już uzyskać.

Jak przyprawiać potrawy gotowane na parze?

Lepiej unikać solenia produktów przed gotowaniem, bo łatwo można przesadzić. Dobrym pomysłem jest doprawianie gotowego posiłku, który znajdzie się już na talerzu, zgodnie ze swoim upodobaniem. Za to możemy nie żałować ziół, tak świeżych, jak i ugotowanych. Aby produkty, które gotujemy na parze miały lepszy, wyraźniejszy smak, zamiast wody do garnka możemy wlać aromatyczny bulion.

A czy Wy gotujecie na parze?

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *