Sport dla Ciebie: Jazda na rowerze

01-05-2013

Jazda na rowerzeRower jest jednym z najpopularniejszych środków lokomocji – z łatwością pozwala łączyć aktywność fizyczną z możliwością dostania się do wybranego celu, bez żadnych kosztów. Mimo tego, że jazda na rowerze wydaje się bardzo prosta, wymaga, by się do niej odpowiednio kondycyjnie przygotować, zwłaszcza wtedy, gdy wsiadamy na „dwa kółka” po dłuższej przerwie, jaką jest np. sezon zimowy lub gdy prowadzimy siedzący tryb życia. Jazda na rowerze jest świetnym sposobem na relaks, poznanie nowych miejsc i ludzi, pozwala na szybkie i skuteczne, a zarazem łatwe odchudzanie, zwiększa wydolności organizmu, nie obciąża stawów – polecana jest zatem osobom walczącym z nadwagą.

Rower i odchudzanie

Podczas spokojnej jazdy na rowerze w ciągu godziny spalić możemy ok. 500 kalorii, a podczas mocniejszego tempa nawet 700-800 kcal/h. Podczas jazdy pracują przede wszystkim łydki, pośladki i uda, a co za tym idzie aktywność ta sprzyja pozbywaniu się cellulitu i wysmukleniu nóg. Jeżeli chcemy zrzucić kilka kilogramów, musimy jeździć regularnie – najlepiej codziennie, przez minimum 20 minut. Wraz z rozwojem rowerowych treningów, gdy nasza kondycja ulega poprawie, warto ten czas wydłużać. Pamiętajmy o tym, by każdy trening rozpocząć od krótkiej rozgrzewki – może ją stanowić zarówno rozciąganie, przysiady czy skłony, jak i spokojna jazda przez kilka minut. Spokojną jazdą powinniśmy również zakończyć trening.

Ważne, by mieć świadomość, że prędkość jazdy nie jest najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na efektywność naszych ćwiczeń. Wysiłek, który wkładamy w pedałowanie powinien być modyfikowany przez zmianę przerzutek – jazda na rowerze pomoże nam schudnąć wtedy, kiedy będziemy trzymać stałe tempo. Z jazdą na rowerze, tak samo jak z każdym innym sportem, należy uważać, bo łatwo można przesadzić. Przy zbyt intensywnych i długotrwałych treningach, zamiast smukłych, zgrabnych łydek możemy nabawić się umięśnionych nóg, charakterystycznych dla kolarzy.

Aby uniknąć zakwasów, które mogą „zaatakować” nas zwłaszcza w początkowej fazie treningów, na kilka dni przed planowanym startem rowerowej aktywności warto zacząć przygotowywać ciało do wysiłku, np. poprzez ćwiczenia rozciągające.

Rower i zdrowie

Jazda na rowerze jest świetnym treningiem wytrzymałościowym i kondycyjnym. Regularna jazda zwiększa wydolność naszego organizmu, pojemność płuc, dotlenia krew, wyrównuje pracę serca i zapobiega powstawaniu żylaków. Odciąża kości i stawy, dlatego polecana jest osobom, które mają problemy z kręgosłupem. Jazdę na rowerze poleca się zwłaszcza tym, którzy na co dzień pracują w pozycji siedzącej lub stojącej i prowadzą mało aktywny tryb życia. Rowerowe wycieczki pomagają się wyciszyć, odprężyć i zredukować stres („wyżyć się”). Warto jak najczęściej wybierać się na wycieczki za miasto – obcowanie z naturą ma doskonały wpływ na naszą psychikę.

Jazda na rowerze jest sportem dla każdego – bez względu na płeć i wiek. Decydując się na ten rodzaj aktywności nie należy zapominać o swoim własnym bezpieczeństwie. Dobrym pomysłem będzie zakup wytrzymałego kasku, który będzie chronił głowę z każdej strony podczas upadku. Ważny jest również wybór odpowiedniego sprzętu – powinniśmy zwrócić uwagę zwłaszcza na sprawne hamulce oraz działające lampki, które przydadzą się podczas jazdy po zmroku.

Wybierając się na trening rowerowy, nie można zapomnieć o zabraniu wody lub napoju izotonicznego, który wyrówna poziom elektrolitów, wydzielanych z organizmu w procesie pocenia się. Zbilansowany poziom elektrolitów pozwala na szybkie ugaszenie pragnienia i uzupełnienie utraconych mikroelementów. Sód zawarty w niektórych napojach izotonicznych przeciwdziała również powstawaniu kurczy mięśni.

Jazda!

Jazda na rowerze to swego rodzaju fenomen – ci, którzy już wciągnęli się w treningi mówią, że jest mocno uzależniająca. Poczucie wolności, oderwania się od codziennych problemów i wiatr we włosach są tym, co stymulująco działa na naszą psychikę i sprawia, że chcemy więcej. Na rowerze pokonywać można znacznie większe dystanse, niż np. podczas biegania – pozwala to dotrzeć do wielu nowych miejsc, a na te, które znamy spojrzeć z zupełnie innej perspektywy. Zadowolenie po ukończeniu każdego treningu – gwarantowane!

Do zobaczenia na trasie :).

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *