Sport dla Ciebie: Bieganie – 7 najważniejszych wskazówek

14-08-2014

bieganieBieganie ma wiele zalet. Nie wymaga specjalnych przygotowań, profesjonalnego sprzętu, jest zupełnie darmowe, a przy tym doskonale wpływa na naszą formę, pomaga rozładować stres i poprawić humor.

Lato to dobra pora, aby zacząć przygodę z tym sportem, wciągnąć się w regularne treningi i… na swój sposób się uzależnić. Jak zacząć biegać i wytrwać w swoich postanowieniach?

1. Skonsultuj się z lekarzem

Jeżeli masz 15 lub więcej kilogramów nadwagi, masz problemy ze stawami lub cierpisz na zaburzenia związane z pracą serca, skonsultuj się wcześniej z lekarzem, który pomoże Ci ocenić, czy bieganie w Twoim przypadku jest bezpieczne. Jeśli nie dręczą Cię żadne poważne dolegliwości, śmiało możesz zacząć treningi.

2. Stwórz harmonogram biegania

Harmonogram treningów pozwoli Ci zachować ich regularność. Tworząc rozpiskę swoich biegów, weź pod uwagę swoje możliwości, tak wytrzymałościowe, jak i czasowe. Na początku warto być ostrożnym i nie przesadzać, bieganie trzy razy w tygodniu będzie w zupełności wystarczające. Każdego dnia wydłużaj czas biegania i nie zapominaj o dniach na odpoczynek i regenerację.

3. Pamiętaj o rozgrzewce

Twój organizm potrzebuje czasu, by przyzwyczaić się do wysiłku. Nigdy nie biegaj bez rozgrzewki – możesz narazić się na kontuzję. Dobra rozgrzewka powinna trwać minimum 5 minut – może być nią marsz przechodzący w trucht i w końcu w bieg. Warto również trochę się rozciągnąć. Należy pamiętać również o tym, by po zakończeniu biegu nie zatrzymywać się od razu, tylko przejść do truchtu, a potem marszu.

4. Zadbaj o dobre buty

Buty to jedyna inwestycja, która czeka Cię, jeżeli planujesz dłuższą przygodę z bieganiem. Dobre buty zaprojektowane są tak, by odpowiednio amortyzowały stopę, dzięki czemu ryzyko uszkodzenia np. stawów jest znacznie mniejsze. Cenna uwaga: przymierzaj buty po południu, wtedy Twoja stopa jest nieco większa. To ważne dla komfortu biegania.

5. Nie jedz na krócej niż 1 godzinę przed bieganiem

Bieganie po posiłku sprawia, że organizm zajęty jest trawieniem, a nie wysiłkiem, do którego chcesz go zmusić. Złym pomysłem jest także bieganie na czczo. Najrozsądniejszą opcją jest zjedzenie  normalnego posiłku na co najmniej 1,5 godziny przed bieganiem. Przed samym treningiem możesz zjeść małą przekąskę, np. owoc, dzięki któremu dostarczysz organizmowi płynów, a nie obciążysz pęcherza.

6. Wybieraj ciekawe trasy

Bieganie to świetna okazja, by poznać swoją okolicę. Zmieniaj trasy, dzięki czemu unikniesz nudy. Jeżeli w pobliżu Twojego domu nie ma ciekawych miejsc do biegania, wybierz się nieco dalej. Być może zajmie Ci to nieco więcej czasu, ale da większą satysfakcję podczas samego biegu.

7. Nie zapominaj o nawodnieniu organizmu!

Podczas biegania organizm traci duże ilości wody. Po zakończeniu treningu pij nawet wtedy, gdy nie czujesz pragnienia, bo łatwo możesz się odwodnić. W trakcie biegu staraj się uzupełniać wodę małymi łykami, po dłuższym biegu sięgnij po specjalne napoje izotoniczne.

A Wy, macie swoje sprawdzone rady związane z bieganiem?

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *