Rzeżucha – skarbnica cennych witamin i minerałów

rzeżuchaPodobno rzeżucha przywędrowała do Europy za sprawą Rzymian. W starożytnym Egipcie była niezwykle ceniona ze względu na swoje właściwości i przeznaczano ją jako dla faraonów spoczywających w piramidach.

Od lat wykorzystywana jest jako środek pobudzający, poprawiający urodę, regulujący zaburzenia tarczycy i oczyszczający organizm. Mimo tego, że najczęściej wysiewana jest właśnie teraz, na Wielkanoc, warto hodować ją przez cały rok – bogata w łatwo przyswajany jod, siarkę, chrom, potas, mangan, magnez i wapń oraz witaminy takie jak A, B1, B2, E i PP jest prawdziwą skarbnicą zdrowia.

Właściwości zdrowotne rzeżuchy

1. Obniża poziom cukru we krwi, a zawarty w niej chrom skutecznie wspomaga prawidłową pracę trzustki. Szczególnie mile widziana jest w jadłospisie osób cierpiących na cukrzycę. Mangan i wapń przeciwdziałają osteoporozie, a żelazo anemii. Pomaga również na reumatyzm i kłopoty z krążeniem.

2. Oczyszcza organizm. Poprawia apetyt, wspomaga trawienie, działa dezynfekująco na cały układ pokarmowy.

3. Działa moczopędnie. Polecana jest osobom cierpiącym na choroby nerek, jednak UWAGA – nie wolno jej spożywać w nadmiarze, bo może prowadzić do zapalenia pęcherza

4. Poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci. Krew nasycona cennymi pierwiastkami, m.in. siarką, pobudza cebulki włosowe do wzrostu a naskórek do odnowy, dzięki czemu stajemy się piękniejsi. Sok z rzeżuchy można wcierać bezpośrednio we włosy i przemywać nim twarz.

5. Jest doskonałym dodatkiem do sałatek i kanapek. Nadaje się również do zup, sosów czy masła. Dzięki niej potrawy nabierają oryginalnego, wyrazistego smaku i pięknego zapachu.

Wartości odżywcze (100g)

Wartość energetyczna – 11 kcal
Białko – 2,3 g
Tłuszcz ogółem – 0,1 g
Kwasy tłuszczowe nasycone – 0,0 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone – 0,0 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone – 0,0 g
Kwasy tłuszczowe omega-3 – 23 mg
Kwasy tłuszczowe omega-6 – 12 mg
Węglowodany – 1,29 g
Błonnik pokarmowy – 0,5 g
Witamina A – 3191 I.U.
Witamina D ~
Witamina E – 1,0 mg
Witamina K – 250 µg
Witamina C – 43 mg
Witamina B1 – 0,09 mg
Witamina B2 – 0,12 mg
Witamina B3 (PP) – 0,2 mg
Witamina B6 – 0,13 mg
Kwas foliowy – 9,0 µg
Witamina B12 – 0,0 µg
Kwas pantotenowy – 0,31 mg
Wapń – 120 mg
Żelazo – 0,2 mg
Magnez – 21 mg
Fosfor – 60 mg
Potas – 330 mg
Sód – 41 mg
Cynk – 0,11 mg
Miedź – 0,08 mg
Selen – 0,9 µg
Cholesterol – 0,0 mg
Fitosterole ~

Hodowla

Rzeżucha jest całoroczną nowalijką, bardzo łatwą u uprawie.

1. Do naczynia (talerz, tacka, zewnętrzna strona salaterki) wkładamy watę lub ligninę, którą zwilżamy wodą.

2. Rozsypujemy równomiernie nasiona, tak, by nie było „łysych” miejsc. Spryskujemy je wodą.

3. Przez cały okres uprawy, czyli ok. o 1,5 tygodnia, podlewamy nasiona wodą – ważne, by robić to codziennie, w przeciwnym razie wyschną.  Pierwsze nasiona kiełkują już po 2–3 dniach. Rzeżucha wyrośnie szybciej, jeśli postawimy ją w słonecznym, ciepłym miejscu, np. na parapecie okna wychodzącego na południe. Po ok. 10 dniach można ją już ścinać i jeść.

Smacznego!

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *