Jednodniowa dieta oczyszczająca

12-07-2015

Surówka z marchewkiMożna mieć różny stosunek do religii i do sugerowanych przez nią piątkowych postów, ale jedno jest pewne – umiejętność odmówienia sobie ulubionych potraw oczyszcza nie tylko ducha, ale także ciało. Jednodniowa dieta oczyszczająca zakłada, że głównym posiłkiem spożywanym w czasie jej trwania są płyny, przeciery i papki – takie menu pozwala odpocząć naszemu żołądkowi i regeneruje układ trawienny, odciążając go od ciągłej aktywności.

Jednodniowe diety oczyszczające zakładają spożywanie dużej ilości owoców i warzyw oraz płynów, które pomagają usuwać z organizmu zalegające w nim toksyny. Taka dieta jest również dobrym wstępem do zdrowego odżywiania, które wprowadzamy do swojego życia na stałe. Warto pamiętać o to, by po zastosowaniu nawet krótkiego detoksu stopniowo wracać do normalnej diety i powoli wprowadzać do niej produkty, które jadamy na co dzień.

Zasady jednodniowej diety oczyszczającej

Jednodniowy detoks to nie zabieg „cud”, dzięki któremu zrzucimy kilka kilogramów, a raczej chwila wytchnienia dla naszego organizmu. Każda dieta oczyszczająca wymaga dobrego nawadniania, dlatego szczególną uwagę należy zwrócić na to, by wypijać ok. 2 litrów płynów dziennie, by się nie odwodnić. Diety oczyszczające są również niskokaloryczne, czyli dostarczają mało energii – najlepiej wykonywać je w dni wolne od pracy, np. weekend, kiedy organizm ma okazję się zregenerować.

Ekspresowe diety oczyszczające

Dieta sokowa

Podczas detoksu pij sok jabłkowy – najlepiej sporządzony samodzielnie, w sokowirówce. Jeżeli nie masz czasu na domową produkcję soku, kup ekologiczny sok, który nie jest dosładzany (czytaj etykietki). Postaw na lekkostrawne posiłki.

Przykładowe menu:

  • Śniadanie – szklanka soku jabłkowego, 1 jajko na miękko, 2 kromki lekkiego pieczywa
  • Drugie śniadanie – szklanka soku jabłkowego, 1 jabłko
  • Obiad – szklanka soku jabłkowego, sałatka z ulubionych owoców, serek homogenizowany
  • Podwieczorek – szklanka soku jabłkowego
  • Kolacja – szklanka soku jabłkowego, muesli z jogurtem i ulubionymi owocami

Dieta „jednego owocu”

Coraz popularniejsze są tzw. diety „jednego owocu”, które polegają na spożywaniu przez jeden dzień ok. 2 kg jednego rodzaju owocu. Najbardziej skuteczne w oczyszczaniu są owoce cytrusowe, bogate w flawonoidy, które wykazują silne działanie antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe oraz chronią przed chorobami układu krążenia. Diety takiej nie powinny jednak stosować osoby przyjmujące leki – związki zawarte w cytrusach zmieniają metabolizm substancji leczniczych i mogą osłabiać ich działanie.

Kuracja warzywna

Detoks warzywny szczególnie sprawdzi się w przypadku osób, które mają problemu z układem trawienia i pracą jelit. Warzywa bogate są w witaminy i minerały, ale także w błonnik, który świetnie reguluje pracę jelit i je oczyszcza. W diecie warzywnej warto postawić na warzywa o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych, takich jak pomidory, brokuły, natka pietruszki, czerwona papryka, seler naciowy, marchewka, szczypiorek oraz cebula i czosnek, które mają działanie antybakteryjne. Najlepiej spożywać warzywa surowe, nie poddane obróbce termicznej, ponieważ właśnie w takiej formie są najzdrowsze.

Skuteczność diety oczyszczającej

Żeby efekty diety oczyszczającej były dla nas zadowalające, należy na czas jej trwania zrezygnować z kawy, herbaty, alkoholu i papierosów, by organizm faktycznie miał szansę się oczyścić. Z posiłków wyklucza się też żywność przetworzoną, tłuszcze, cukry złożone i białka. Przygotowywane posiłki przyprawiać można ziołami, sokiem z cytryny i odrobiną sosu vinegret. Lepiej zrezygnować z soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i z substancji wzmacniających smak, które zwykle są chemiczne.

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *