Jak wzmocnić naturalną odporność?

09-04-2013

odpornośćZimno i duża wilgoć powietrza sprawia, że nasz organizm łatwo się wychładza, a stąd już tylko krok do przeziębienia. Na infekcje górnych dróg oddechowych skarży się dość duża grupa ludzi, bez względu na wiek i płeć. Bardzo często, gdy dopadnie nas już choroba jednym wyjściem jest wizyta u lekarza. W myśl zasady „lepiej zapobiegać, niż leczyć” warto jednak zadbać o swoją odporność wcześniej, zanim nas coś „dopadnie”. Jak to zrobić? Oczywiście, naturalnymi metodami!

Zdrowy styl życia

Zdrowy styl życia ma ogromny wpływ na sprawne i skuteczne działanie naszego układu odpornościowego.

Szkodliwe czynniki mogą go osłabiać, sprawiając, że nasza podatność na zakażenia znacznie się zwiększa. Należą do nich m.in.:

  • palenie tytoniu,
  • nadużywanie alkoholu,
  • stres,
  • napięcia emocjonalne,
  • nieregularny tryb życia,
  • nieregularne odżywianie,
  • częste podróże / zmiany klimatu,
  • kuracja antybiotykowa.

Jeżeli chcemy uniknąć przeziębień i innych infekcji obniżających komfort naszego życia, warto zadbać o to, by wyeliminować szkodliwe czynniki na tyle, na ile jest to możliwe. Pamiętajmy o tym, by się wysypiać, dużo odpoczywać i spędzać wolny czas na czynnościach, które poprawiają nasz nastrój – badania dowodzą, że kiedy jesteśmy w dobrym humorze, rzadziej chorujemy. Zauważyliście?

Zdrowa dieta

Dużym zaskoczeniem nie będzie chyba fakt, że dieta ma ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Właściwie zbilansowane posiłki pomogą nam zabezpieczyć się przed niedoborami pokarmowymi i osłabieniem odporności. Ustalając swój jadłospis, zwiększmy udział produktów bogatych w witaminę C, cynk i żelazo.

  • Witamina C ma wpływ na zmniejszenie przepuszczalności naczyń krwionośnych włosowatych i wzmocnienie ich ścian – co za tym idzie, zwiększa się odporność błon śluzowych na zakażenia. Bogatym źródłem witaminy C są m.in.: czarne i czerwone porzeczki, czerwona papryka, brukselka, zielona papryka, kalafior, szpinak, truskawki, poziomki, kiwi, cytryny, pomarańcze.
  • Cynk bierze udział w produkcji przeciwciał odpornościowych, podnosi sprawność organizmu i reguluje ciśnienie. Jego niedobór może powodować upośledzenie odporności i prowadzić do anemii. Źródłem cynku jest m.in. chude mięso, mleko, żółtka jaj, a także warzywa: zielony groszek, marchew, brukselka czy szpinak. Dobrym źródłem cynku są też orzechy.
  • Żelazo zapobiega niedokrwistości, która ma duży wpływ na zwiększenie podatności na infekcje. Żelazo lubi towarzystwo produktów zawierających witaminę C, która ułatwia jego przyswajanie. Nie znosi herbaty, kawy i alkoholu (czerwone wino), które powodują jego wypłukiwanie oraz nabiału. Żelazo znajdziemy m.in. w wątróbkach zwierzęcych, soi, nasionach dyni, suszonych morelach, wodorostach i otrębach.

Hartowanie organizmu

Hartowanie organizmu powoduje, że nasz układ odpornościowy zmuszony jest do mobilizacji i stopniowo coraz lepiej zaczyna sobie radzić z infekcjami wirusowymi lub bakteryjnymi. Hartowanie najlepiej zacząć od najmłodszych lat, jednak nigdy nie jest za późno. Trzy czynniki, które będą naszymi sprzymierzeńcami w walce o lepszą odporność to powietrze, słońce i woda. Pamiętajmy o tym, by często wietrzyć dom czy mieszkanie i nie przesadzać z panującą w nich temperaturą (najlepsza temperatura w pokojach to 18-20 stopni C). Wychodźmy na spacery, uprawiajmy marsze, marszobiegi, joggin lub Nordic Walking. Dzięki nim poprawi się nasza kondycja i odporność organizmu – bardziej wytrzymały organizm lepiej potrafi walczyć z infekcjami. Dobrym pomysłem mogą okazać się również zimne bicze wodne. Najpierw rozgrzewamy ciało gorącym prysznicem, a kiedy skóra się zaczerwieni, kończymy biczami z zimnej wody. Aby zimne prysznice nie były zbyt dużym szokiem dla organizmu, zaczynamy od stóp, a przez kolejne dni polewamy kolejne części ciała: łydki, podudzia, uda, ręce, przedramiona, ramiona, tułów, kończąc na karku.

A Wy, macie swoje własne, sprawdzone sposoby na poprawę odporności?

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *