Dlaczego warto jeść siemię lniane?

21-01-2015

siemie_lnianeSiemię lniane, czyli nasiona lnu zwyczajnego, sprawiają wrażenie bardzo niepozornych, lecz ich działanie przerasta najśmielsze oczekiwania. Przy pierwszym kontakcie sprawia jednak nieco trudności – większość ludzi zastanawia się, jak je stosować. Lepiej spożywać ziarenka w całości, czy może mielić je w młynku? Jeść na surowo, czy gotować? Wrzucać do jedzenia, czy spożywać jako napar?

Wartości odżywcze siemienia lnianego

Siemię to bogate źródło kwasów Omega-3, zdrowego błonnika i wielu minerałów i witamin (jak witamina E, lecytyna czy cynk). Regularnie spożywane obniża poziom złego cholesterolu i działa łagodząco na objawy nadkwasoty żołądka. Dzięki temu, że zawiera łatwo przyswajalne białka, nasz organizm bardzo łatwo syntetyzuje pobierane substancje odżywcze. Bardzo często stosowany jest jako lek osłonowy i działa przeciwzapalnie.

Składniki, o których mowa powodują, że siemię lniane nie tylko doskonale odżywia, ale także bardzo często leczy, np. upośledzając wchłanianie glukozy w przewodzie pokarmowym. Posiada właściwości przeciwmiażdżycowe, przeciwnowotworowe i przeciwzapalne, łagodząc objawy. Badania wykazały również, że poprawia nastrój. Ziarna siemienia lnianego warto włączyć w dietę zwłaszcza wtedy, kiedy nie jemy zbyt wielu ryb.

Siemię lniane w kuchni

Siemię lniane można stosować jako dodatek do muesli, surówek czy sałaty, a także zjadać jako przekąskę. Napar z siemienia lnianego ma właściwości osłaniające błonę śluzową przewodu pokarmowego, dobrze sprawdza się również pity podczas infekcji gardła. Jak sporządzić taki napar? Bardzo prosto. 1-2 łyżeczki zmielonego siemienia należy zalać gorącą wodą – gotowy ma konsystencję rzadkiego kisielu, co nie każdemu może odpowiadać. Innym sposobem na wykorzystanie siemienia są „sezamki”, które możemy zrobić podprażając ziarna na patelni i dodając do nich odrobinę miodu. Warto pamiętać, że siemię lniane jest stosunkowo kaloryczne – 1 łyżeczka (9 g) nasion zwyczajnego dostarcza 46 kcal.

Siemię lniane w łazience

Siemię lniane wykorzystać możemy również przy tworzeniu domowych kosmetyków. Dobrym pomysłem jest maseczka na włosy, która sprawia, że stają się lśniące, puszyste i zdrowe. Jak ją zrobić? Ok. 2-3 łyżki siemienia (całe ziarenka, nie mielimy) zalewamy szklanką wody i gotujemy na małym ogniu przez kilka minut, aż konsystencja zacznie się zagęszczać. Odcedzamy i nakładamy na wilgotne włosy, wmasowujemy i po ok. 30 min dokładnie spłukujemy letnią wodą, aby pozbyć się ewentualnych ziarenek.

Całe czy mielone?

Otoczka, która chroni cenne składniki ziaren jest dla nas trudna do strawienia, co sprawia, że dostęp witamin i minerałów jest zatem utrudniony, dlatego lepiej unikać spożywania całych, surowych ziaren. Nie warto kupować siemienia mielonego fabrycznie, lepiej zrobić to samemu, tuż przed spożyciem – związki zawarte w siemieniu łatwo się utleniają. Siemię należy przechowywać w zamkniętym pojemniku, w temperaturze pokojowej, a zmielone spożyć jak najszybciej, ponieważ zawarte w nim tłuszcze szybko jełczeją.

bloglovin

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *