Czy głodówka to dobry pomysł na odchudzanie?

15-05-2014

Wiele osóbgłodówka chcących zrzucić kilka kilogramów postanawia zacząć głodówkę. Rezygnacja z jedzenia jest dla organizmu czymś nienaturalnym a brak pokarmu spowodować może złe samopoczucie, ogólne osłabienie i problemy z koncentracją.

Głodówki zazwyczaj spowalniają metabolizm i prowadzą do efektu jo-jo, którego każdy, kto postanawia zacząć się odchudzać chce uniknąć. Po początkowym gwałtownym chudnięciu organizm przestawia się bowiem na „oszczędzanie” zapasów energii i zaczyna spalać coraz mniej kalorii.

Okazuje się, że im dłużej trwa tego typu kuracja, tym trudniej zrzucić następne kilogramy i osiągnąć wymarzoną wagę. O ile jednodniowe posty, mające na celu oczyszczenie organizmu z toksyn, odciążenie go po świątecznym szaleństwie kulinarnym lub przygotowanie do zabiegu chirurgicznego lub badania diagnostycznego mają sens, o tyle  z długotrwałą głodówką lepiej uważać.

Wskazania do przeprowadzenia głodówki

Nie każdy może bez obaw stosować głodówkę i lepiej nie robić jej na własną rękę, lecz wcześniej skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem. Tymczasowa rezygnacja z jedzenia może mieć jednak pozytywny wpływ na nasz organizm i polepszyć stan zdrowia. Jeżeli jest przeprowadzana prawidłowo, może pomóc w przypadku podatności na infekcje dróg oddechowych, cellulitu, migrenowych bólów głowy, alergii, schorzeniach skóry, chorobach układu pokarmowego i schorzeniach układu krążenia.

Przeciwwskazania do stosowania głodówki

Bez względu na formę, jaką przyjmuje głodówka, nie powinna być stosowana przez osoby młode, które się rozwijają, seniorów, kobiety w ciąży, karmiące piersią, osoby po poważnych zabiegach chirurgicznych, przyjmujących stale leki i cierpiących na zaburzenia psychiczne. Przeciwwskazaniem jest również nadczynność tarczycy, cukrzyca i nowotwory. Warto mieć na uwadze, że post wiąże się z ryzykiem wystąpienia objawów, takich jak np. wahania nastrojów, wypryski na skórze czy bóle kości i stawów.

Jak bezpiecznie zaplanować głodówkę?

• Zanim zaczniesz głodówkę, zasięgnij rady dietetyka czy lekarza, by upewnić się, że tymczasowy brak jedzenia w żaden sposób Ci nie zaszkodzi.
• Wybierz odpowiednią porę na post – organizm lepiej znosi brak jedzenia w ciepłe miesiące, niż w zimie, kiedy potrzebuje więcej energii.
• Przygotuj się na post – na co najmniej tydzień przed głodówką zmień jadłospis na dietę lekkostrawną i stopniowo eliminuj pewne potrawy.
• Pij dużo wody i herbaty ziołowe, które usprawniają wydalanie toksyn z organizmu i przyspieszą metabolizm.
• W czasie głodówki stosuj się do zaleceń lekarza lub dietetyka i nie podejmuj decyzji na własną rękę.
• Dużo odpoczywaj, nie przemęczaj się i unikaj wysiłku – tak fizycznego, jak i intelektualnego.
• Kiedy zakończysz post, zadbaj o swoje ciało – weź prysznic, zrób masaż i połóż się do łóżka, by zregenerować organizm. Przez kolejne dni stopniowo wprowadzaj kolejne produkty spożywcze i dania, zaczynając o tych lekkostrawnych.

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *