Co jeść i pić w upalny dzień?

26-07-2016

WodaLato, wakacje, odpoczynek. Gorące dni rozleniwiają. Ile razy zdarzyło Ci się odpuścić śniadanie, obiad lub kolację tylko dlatego, że nie chciało Ci się przygotować posiłku?

To, że Twój organizm nie domaga się jedzenia, wcale nie znaczy, że go potrzebuje. Wręcz przeciwnie – wysokie temperatury sprawiają, że więcej się pocisz, a wraz z potem tracisz cenne składniki mineralne, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Twojego ciała i umysłu.

Podczas upałów bardzo ważne jest zachowanie równowagi w odżywianiu i piciu. Nawadnianie organizmu jest bardzo istotne, ale nie zapominaj również o produktach bogatych w substancje odżywcze, a szczególnie w mikro i makroelementy.

Nie masz pomysłu na to, co włączyć w swoje letnie menu? Dzisiaj dam Ci kilka wskazówek!

Owoce

Truskawki, czereśnie, jabłka, gruszki, śliwki. Sezon na owoce w pełni! Warto z niego maksymalnie skorzystać włączając w swoją dietę jak najwięcej świeżych, surowych owoców, które zawierają sporo wody. Poza typowo polskimi owocami zainteresuj się również cytrynami, limonkami, pomarańczami, mandarynkami i grejpfrutami – świetnie orzeźwiają i dostarczają całej masy witamin (głównie wit. C, ale także A, B, E), soli mineralnych i enzymów. Składniki te uzupełniają dietę w elektrolity, które wypłukiwane są z organizmu wraz z potem. Kwaśny smak owoców cytrusowych stymuluje również ślinianki do wydzielania większej ilości śliny. Dzięki temu skutecznie zwalczysz suchość w ustach, która lubi dokuczać w upalne dni. Jako letni ochładzasz doskonale sprawdzi się również arbuz, z którego możesz zrobić pyszną lemoniadę!

Zielone warzywa

W pobliżu Twojego domu znajduje się targ? Super! Pamiętaj o tym, żeby odwiedzać go jak najczęściej i kupować zielone warzywa – ogórki, cukinię, bób, sałatę, szparagi czy brokuły. Badania dowodzą, że warzywa w tym kolorze zawierają najwięcej wody, której tak bardzo potrzebuje Twój organizm. Mało tego! Warzywa te są łatwiejsze do strawienia, co oznacza, że Twój układ pokarmowy będzie potrzebował znacznie mniej energii do ich rozkładu na cenne składniki. Pamiętaj, że by zachować właściwości chłodzące i zdrowotne warzyw, najlepiej podawać je surowe lub ewentualnie poddane krótkiej obróbce termicznej, np. podczas gotowania na parze.

Produkty pełnoziarniste

Produkty pełnoziarniste uzupełnią potas, sód, wapń, magnez, ale także błonnik, fosfor, mangan i żelazo. Substancje te wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a niektóre z nich pomagają zapobiec odwodnieniu. Do warzyw dorzuć pełnoziarnisty makaron, kaszę lub ciemny ryż, żeby wzbogacić posiłek o ważne dla organizmu substancje. Przekonaj się, na jak wiele sposobów możesz eksperymentować łącząc ze sobą różne smaki!

Napar z kozieradki

Woda i owocowe oraz owocowo-warzywne koktajle to wybór oczywisty. Czy pamiętasz jednak o tym, by podczas upałów pić również ziołowe napary? Podczas gorących dni pij regularnie napar z kozieradki, aby przygotować organizm do wysokich temperatur. Kozieradka to świetna roślina na lato szeroko wykorzystywana w domowych sposobach na różne przypadłości. Do naparu możesz dodać miód i cytrynę, a całość schłodzić dodając kostki lodu. Taki napój bardzo skutecznie gasi pragnienie!

Woda z sokiem z cytryny i miodem

Woda z sokiem z cytryny i miodem rewelacyjnie sprawdzi się również latem! Czy wiesz, że organizm dorosłego człowieka składa się w niemal 2/3 z wody, a mięśnie i mózg zawierają jej aż 75%? Każdy spadek ilości płynów w naszym organizmie może prowadzić do pogorszenia jego funkcjonowania, które objawia się np. spadkiem energii, sennością, złą pracą mózgu, problemami z układem trawiennym czy przesuszeniem skóry i włosów. Szklankę wody z cytryną najlepiej wypijać na czczo, zaraz po przebudzeniu. Warto dodać do niej łyżeczką miodu i odrobinę soli – w ten sposób powstanie naturalny izotonik, który skutecznie nawodni organizm.

A jakie są Twoje sposoby na menu w upalny dzień?

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *