Alternatywa dla białego cukru

09-07-2013

CukierBiały cukier jest produktem, który możemy wyeliminować ze swojej diety bez zbędnych sentymentów. Energia, którą nam daje jest krótkotrwała – mimo tego, że tymczasowo poprawia nasze samopoczucie, wywołuje chaos w pracy trzustki, odpowiedzialnej za wytwarzanie odpowiedniej ilości insuliny, regulującej poziom cukru we krwi.

Spożywanie cukru obniża odporność organizmu, powoduje spadek „dobrego cholesterolu”, próchnicę zębów, nadwagę, zwiększa ryzyko zachorowania na wieńcowe choroby serca, nowotwory, paradontozę, jest przyczyną alergii na pokarmy, bólów głowy, przyspiesza procesy starzenia się organizmu i sprzyja powstawaniu chorób grzybicznych. To tylko nieliczne z długiej wyliczanki schorzeń, które mogą nas dotknąć. Można im zapobiec.

Co robić? Radykalnie wyeliminować „białą śmierć” z codziennego menu? Przestać słodzić herbatę i kawę? A może znaleźć jakąś alternatywę?

Cukier trzcinowy

Cukier ten pozyskiwany jest z trzciny cukrowej. Charakteryzuje się specyficznym, złotobrązowym kolorem, który może się różnić, w zależności od stopnia nasycenia. Cukier trzcinowy zawiera śladowe ilości składników odżywczych takich jak żelazo, wapń, fosfor, magnez i potas. Kupując cukier, warto czytać etykietki i wybrać ten, który na pewno nie jest rafinowany (oczyszczany ze składników odżywczych). Może się zdarzyć, że trafimy na „brązowy cukier”, który z trzcinowym nie będzie miał nic wspólnego – czasami jest to zwykły, biały cukier barwiony np. karmelem.

Fruktoza

Fruktoza jest cukrem, który można znaleźć w owocach i to właśnie z nich jest pozyskiwana. Występuje również w miodach. Stanowi część składową sacharozy, czyli białego cukru, który można znaleźć w większości domów. Fruktoza jest o wiele słodsza od zwykłego cukry, dlatego można używać jej w mniejszej ilości, by uzyskać ten sam efekt. Największą zaletą fruktozy jest to, że jest pozyskiwana naturalnie. Poleca się ją zwłaszcza cukrzykom z uwagi na to, że wchłania się o wiele wolniej niż sacharoza – do procesu pozyskiwania energii z fruktozy organizm nie używa insuliny.

Miód

Wielokwiatowy, lipowy, gryczany, spadziowy i wiele, wiele innych – do wyboru, do koloru. Wybierając miód warto zwracać uwagę nie tylko na jego walory smakowe, ale także zdrowotne. Prawdziwy i naturalny miód rozpoznać można po tym, że ulega scukrzeniu. Miód świetnie nadaje się do słodzenia, należy pamiętać jednak o tym, że w wysokiej temperaturze traci swoje właściwości, dlatego dodajemy go do herbaty dopiero wtedy, gdy lekko przestygnie.

Stewia

Stewia zyskuje sobie coraz większą popularność. Jest najsłodszą rośliną, jaka została do tej pory odkryta. Sekret tkwi w ekstrakcie znajdującym się w jej liściach – to właśnie on jest substancją słodzącą. Słodziki produkowane ze stewii są w 100% naturalne, przyjazne dla organizmu oraz co ważne, nie zawierają kalorii. W sprzedaży nabyć można stewię w postaci tabletek lub w płynie. Z powodzeniem można hodować ją również w domu,  jej świeże liście dodając do przygotowywanych potraw, np. deserów.

Syrop klonowy

Syrop klonowy pozyskiwany jest z pnia klonu. Kojarzony jest z Kanadą – nie bez powodu. To właśnie tam produkuje się go najwięcej. Syrop klonowy ma postać gęstego, słodkiego syropu. Jest bogatym źródłem mikroelementów i soli mineralnych, a także witamin z grupy B.

A Wy, używacie cukru? 

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *