Wielowarzywna dieta oczyszczająca i odchudzająca

warzywa

11-06-2015

Diety owocowo-warzywne to jedne z najpopularniejszych metod oczyszczania organizmu. Stanowią również świetny punkt wyjściowy do wprowadzenia pozytywnych zmian w zdrowym odżywianiu i eliminacji z menu produktów, które nam szkodą. Najczęściej diety tego typu polegają na jedzeniu przez określony czas, zwykle tydzień, tylko gotowanych lub surowych warzyw i owoców oraz piciu dużej ilości wody, która wypłukuje z organizmu uwalniające się toksyny.

Dieta wielowarzywna to dieta, która ma właściwości zarówno oczyszczające organizm z toksyn, jak i redukujące wagę. Jej największą zaletą jest to, że znacznie przyczynia się do poprawy stanu zdrowia, ze względu na fakt, że warzywa, będące podstawą żywienia, są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych i antyoksydantów, opóźniające proces starzenia. Warzywa są także dobrym źródłem błonnika, który na długo daje uczucie sytości, przyspiesza eliminację zbędnych produktów przemiany materii i oczyszcza jelita.

Błonnik

Błonnik, zwany też powszechnie błonnikiem pokarmowym, to zespół substancji, które znaleźć można w ścianach komórkowych roślin. Co prawda nie dostarcza naszemu organizmowi substancji odżywczych i witamin, ale ceniony jest z innego powodu – spowalnia lub całkowicie uniemożliwia wchłanianie glukozy, a co za tym idzie chroni przed wieloma zaburzeniami i chorobami. W jakich warzywach znajdziesz go najwięcej?

Najwięcej błonnika mają suszone warzywa strączkowe, takie jak:

  • czerwona fasola – 25 g/100 g,
  • biała fasola i soja (15,7 g/100 g),
  • groch (15 g/100 g).

Rośliny strączkowe są również bogatym źródłem białka, witamin, głównie grupy B oraz soli mineralnych, makro i mikroelementów. Aby uniknąć strat białek potrawy powinny być solone, na 10 minut przed końcem gotowania.

Kolor ma znaczenie

Jedną z największych zalet warzyw jest to, że są kolorowe. Oprócz zapachu i smaku to właśnie barwy odpowiadają za to, jak postrzegamy posiłek, ale także za to, ile zjemy. Okazuje się również, że kolor determinuje niektóre właściwości warzyw, dlatego warto wiedzieć, po co i w jakim celu sięgamy.

  • Zielone warzywa, takie jak np. szpinak, sałata, brokuły, pietruszka czy kiełki są bogatym źródłem witamin A, C i E oraz tych z grupy B, które wspierają układ nerwowy, tak ważny dla całego organizmu. Zawierają również kwas foliowy, który zapobiega anemii i jest bardzo ważny dla kobiet w ciąży lub starających się o dziecko.
  • Czerwone warzywa, takie jak np. pomidory, czerwona papryka czy rzodkiewka zawierają dużą ilość likopenu, antyutleniacza, który nie tylko dobroczynnie wpływa na serce, ale także chroni przed rakiem i procesami starzenia. Im czerwień jest intensywniejsza, tym lepiej.
  • Fioletowo-czarne warzywa, takie jak np. bakłażan zawierają antocyjanozydy, które są silnymi przeciwutleniaczami. Pozytywnie działają na układ pokarmowy i moczowy, zwalczając stany zapalne. Wzmacniają także naczynia krwionośne, opóźniają procesy starzenia i poprawiają widzenie o zmroku.
  • Żółte warzywa, takie jak np. dynia, kukurydza, żółta papryka czy marchew zawierają sporo karotenoidu, beta karotenu, którego nasz organizm nie jest w stanie wyprodukować sam, więc trzeba dostarczać mu go z zewnątrz. Są także bogatym źródłem witaminy A, która korzystnie wpływa na wygląd skóry, włosów i paznokci.
  • Białe warzywa, takie jak czosnek czy cebula zwane są naturalnymi antybiotykami, ze względu na właściwości antyseptyczne i zawartość antywirusowego ajoenu. Cenne składniki odżywcze posiada również por, kalafior i cykoria, bogate w antybakteryjnie allicyny.

Dieta wielowarzywna

Stosując dietę wielowarzywną, pamiętaj o tym, by jak najczęściej jeść warzywa surowe, które są najzdrowsze, lub gotowane na parze. Na parze gotować można w zasadzie wszystkie warzywa. Temperatura pary jest wyższa, niż temperatura wrzenia wody, dlatego posiłki przygotować można o wiele szybciej. Warzywa gotowane na parze są o wiele jędrniejsze, smaczniejsze i zdrowsze, zachowują też naturalny kolor – należy jednak uważać, aby ich nie rozgotować. Podczas diety dozwolone są także soki warzywne. Pamiętaj, że dziennie należy dostarczyć organizmowi około 2 l płynów.

Komponując menu diety warzywnej, ułóż je w taki sposób, by w ciągu dnia zjadać ok. 3-4 posiłki na bazie warzyw. Na czas oczyszczania organizmu zrezygnuj z pieczywa, makaronów i płatków zbożowych oraz kawy i herbaty. Dobrym uzupełnieniem diety będą napary ziołowe. Do diety oczyszczającej należy odpowiednio się przygotować. Zanim podejmiesz się procesu detoksykacji, wsłuchaj się w swój organizm i jego potrzeby oraz daj sobie trochę czasu, by wyrobić odpowiednie nawyki oraz styl życia.

Stosowałaś oczyszczającą dietę wielowarzywną? Podziel się w komentarzach swoim doświadczeniem!

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *