Sport dla Ciebie: Pływanie

02-07-2013

PływaniePływanie jest naszym naturalnym odruchem. Niestety, zwykle we wczesnym dzieciństwie nie jest on podtrzymywany i szybko zanika.

Nauka poruszania się w wodzie na późniejszym etapie nie zawsze przychodzi z łatwością, jednak warto ją wyćwiczyć i pokonać strach, który nas ogranicza – dobrym pomysłem mogą okazać się np. lekce z ratownikiem. Pływanie jest rodzajem aktywności, z której korzystać mogą osoby w każdym wieku. Z uwagi na to, że nie obciąża układu ruchu, a wysiłek rozkłada się równomiernie na całe ciało, z powodzeniem sprawdzi się również w przypadku osób mających problemy ze stawami.

Nawet jeżeli nie potrafimy pływać i tak warto wybrać się na basen – ruch w wodzie poprawia krążenie, wzmacnia mięśnie, modeluje sylwetkę i odpręża, a przy tym nie jest tak męczący, jak tradycyjna gimnastyka.

Odciążenie stawów

Podczas pływania, aquaaerobiku czy innych ćwiczeń w wodzie nasze stawy nie są w ogóle obciążone. Z tego właśnie powodu wodna aktywność od lat polecana jest jako ważny element rehabilitacji po różnego rodzaju urazach. Woda skutecznie amortyzuje wszystkie ruchy ciała, a jednocześnie stawia opór zmuszając mięśnie do intensywnej pracy.

Na problemy z kręgosłupem 

Podczas pływania szczególnie intensywnie pracują mięśnie grzbietu, które są kluczowe w utrzymywaniu prawidłowej postawy ciała. O wzmacnianiu tej części ciała powinni pomyśleć przede wszystkim ci, którzy na co dzień prowadzą siedzący tryb życia – długotrwałe przebywanie w tej samej pozycji powoduje, że mięśnie ulegają osłabieniu i wiotczeją, co prowadzić może bo bólów kręgosłupa.

Pływanie jest również doskonałe dla ludzi młodych, którzy ciągle rosną – rozwijający się układ kostny potrzebuje dużego wsparcia ze strony mięśni. Badania dowodzą, że dzieci, które od małego chodziły na basen, mają mniejsze ryzyko rozwoju skrzywienia kręgosłupa, niż ich rówieśnicy, którzy nie pływali.

Pływanie wzmacnia również tkankę kostną – w pewnym stopniu może to ochronić nas przed osteoporozą.

Dla ogólnej kondycji 

Pływanie doskonale wpływa na ogólną poprawę kondycji organizmu i jego wytrzymałość. Ruch w wodzie pozwala nie tylko wzmacniać mięśnie, ale także zwiększać pojemność płuc, poprawiać wydolność serca i regulować ciśnienie krwi. Systematyczne wizyty na basenie sprawiają, że mamy więcej energii, łatwiej pozbywamy się napięcia związanego ze stresem i szybciej wracamy do równowagi psychicznej.

Warto pamiętać!

– Odradza się pływanie tuż po jedzeniu oraz całkiem na czczo – najlepiej wybrać się na basen dwie godziny po posiłku lub zjeść wcześniej coś bardzo lekkiego.

– Wybierając się na basen nie zapominajmy o klapkach – chronią nie tylko przed poślizgnięciem się na płytkach, ale także przed infekcjami grzybiczymi.

– Po basenie dokładnie umyjmy ciało mydłem, a włosy szamponem. Przed ubraniem się warto też posmarować skórę balsamem nawilżającym – chlor ma działanie wysuszające.

– Jeśli chlorowana woda wywołała zaczerwienienie oczu, przemyjmy je roztworem soli fizjologicznej, który pomoże złagodzić podrażnienie.

– Lepiej zrezygnować z pływania w trakcie miesiączki – wysiłek fizyczny może nasilić krwawienie.

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *