Pomysły na zdrowe śniadanie

23-04-2013

Zdrowe śniadanieŚniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Wszystko, co rano zjemy ma wpływ na naszą aktywność, poziom energii, koncentrację i bystrość umysłu. Nie warto z niego rezygnować! Niestety, wielu z nas nie wie, jak powinien wyglądać zdrowy, dobrze zbilansowany posiłek. Życie w pośpiechu sprawia, że wybór odpowiednich składników schodzi na drugi plan, a często jednym, co zdążymy zrobić przed wyjściem do pracy czy szkoły jest wypicie kawy.

Zastrzyk energii

Mimo tego, że śpimy, nasz organizm ciągle pracuje – zachodzi w nim wiele procesów, dzięki którym tkanki ulegają regeneracji, a szkodliwe produkty przemiany materii są stopniowo usuwane. Aby te procesy bez szwanku mogły zachodzić niezbędna jest energia – pochodzi ona z ostatniego posiłku, jaki danego dnia zjemy. Zwykle jest nim kolacja. Po przebudzeniu organizm potrzebuje kolejnej dawki energii – najlepiej w postaci pożywnego śniadania.

Przygotowując śniadanie warto sięgnąć po produkty zawierające węglowodany złożone – dzięki temu zawarta w nich energia będzie uwalniana stopniowo, aż do kolejnego posiłku.

Czego nie jeść i nie pić?

– Białego pieczywa – nie zawiera żadnych wartości odżywczych. Lepiej sprawdzi się pieczywo z pełnego ziarna.
– Soków zakupionych w sklepie – zwykle są rozcieńczane wodą i ubogie w witaminy. Warto przygotować sok ze świeżych owoców. Jeżeli rano nie mamy na to czasu, można przygotować go zrobić wieczorem.
– Słodkich, gazowanych napojów – zawierają  benzoesan sodu i substancje konserwujące.
– Ciastek z cukierni – często w ich składzie znajdują się spulchniacze i konserwanty. O wiele zdrowsze są te pieczone w domu, zawierające np. ziarna.
– Słodkich płatków do mleka – mają mało błonnika, za to więcej cukru i tłuszczu. Dobrym pomysłem będzie zastąpienie ich własnoręcznie przygotowanych muesli.
– Wysoko słodzonych dżemów – bardzo kaloryczne. Wybierajmy te nisko słodzone lub domowej roboty.

Śniadanie na piątkę!

Mesli z jogurtem naturalnym lub chudym mlekiem

Najlepiej sprawdzi się to muesli, które będzie najbardziej naturalne. Powinno zwierać: pełnoziarniste płatki zbożowe, suszone owoce, orzechy i otręby. Dla urozmaicenia warto dorzucić dodatkowo świeże owoce, np. truskawki, morele, banany czy śliwki. Wszystkie składniki wrzucamy do miseczki i zalewamy chudym mlekiem lub jogurtem naturalnym.

Otrębowe placuszki

Potrzebne składniki: 1 jajko, 2 łyżki otrębów owsianych, 1 łyżka otrębów pszennych, 1 łyżka serka homogenizowanego 0% tłuszczu. Wszystkie produkty mieszamy ze sobą, a następnie powstałą masę wykładamy łyżką na patelnię i smażymy z obu stron. Plusem otrębowych placuszków jest to, że w zależności od upodobań możemy je jeść na słodko lub na słono, dodając odpowiednie składniki (np. dżem lub twarożek z warzywami).

Brązowy ryż z owocami

Choć brązowy ryż dosyć długo się gotuje, jest bardzo wartościowy. Aby zaoszczędzić czas rano, można ugotować go wieczorem. Ryż zalewamy chudym mlekiem – w zależności od upodobań dodajemy ulubione owoce.

Kolorowe kanapki

Codzienne kanapki warto urozmaicić kolorowymi warzywami. Zielona sałata, pomidor, ogórek, szczypiorek i kiełki, sprawią, że nasze śniadanie stanie się nie tylko bardziej apetyczne, ale również o wiele zdrowsze. Wędlina lub ser dostarczą nam odpowiedniej ilości białka, a warzywa – witamin i minerałów.

Omlet z dodatkami

Omlet jest dobrą propozycją śniadaniową dla tych, którzy mają rano mają nieco więcej czasu. Można go podawać zarówno na słodko, jak i wytrawnie.

Smacznego!

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *