Jak pozbyć się uczucia głodu?

10-09-2013

glodJeżeli właśnie jesteś na diecie na pewno nie jest Ci obce uczucie głodu, które dopada Cię znienacka i najczęściej wtedy, kiedy nie powinno, np. w nocy. Walczysz z tym, ale uczucie to jest tak silne, że w końcu poddajesz się i pochłaniasz wszystko, co wpadnie Ci w ręce, a potem masz wyrzuty sumienia, że znowu nie udało Ci się zapanować nad swoim organizmem.

Czy jest coś, co możesz zrobić, by temu zapobiec?

Oczywiście! Kluczem do sukcesu, jak w wielu innych przypadkach, jest wiedza, w tym przypadku o tym, jak funkcjonuje mechanizm powstawania uczucia głodu. Ośrodek regulacji spożycia znajduje się w naszym mózgu, konkretnie w podwzgórzu – kiedy ośrodek głodu zostaje pobudzony, mamy ochotę coś zjeść, kiedy z kolei zostaje pobudzony ośrodek sytości, nie mamy ochoty na jedzenie. I właśnie dlatego lepiej jeść częściej, ale małymi porcjami, niż rzadziej, ale wielkimi. To proste – kiedy jemy częściej nasz mózg sądzi, że cały czas jesteśmy najedzeni.

Ważne jest to, co jemy

Aby odchudzanie było skuteczne i aby nie odczuwać nieustannego głodu, potrzebna jest zdrowa, zbilansowana dieta. Należy unikać węglowodanów prostych – po spożyciu produktów, które je zawierają gwałtownie podnosi się poziom glukozy we krwi. Jeżeli jesteśmy zdrowi, równie szybko spada, a wtedy chce nam się jeść. Dobrze jest spożywać produkty, które są bogate w błonnik. Odpowiednie jego ilości powodują pośrednie zablokowanie receptorów w mózgu, które są odpowiedzialne za odczuwanie głodu. Skutecznie poprawia również przemianę materii.

Jak pozbyć się uczucia głodu?

  • Zapobiegaj napadom głodu. Jedz regularnie, najlepiej 5 razy w ciągu dnia. Nie przejadaj się i nie podjadaj między posiłkami. Przyzwyczaj organizm do pewnego dobowego rytmu, na tyle, na ile to możliwe.
  • Jedz produkty bogate w błonnik. Pozwalają one skutecznie zaspokoić głód i dłużej go nie odczuwać. Wprowadź do swojej diety więcej warzyw i owoców, kasz, ryżu, razowego pieczywa, mąki i innych produktów zbożowych, a poczujesz różnicę.
  • Nawadniaj organizm. Pij wodę regularnie i staraj się nie dopuszczać do uczucia pragnienia. Wypicie szklanki wody kwadrans przed planowanym posiłkiem sprawi, że zjemy nieco mniej.
  • Myj zęby po spożytym posiłku. Uczucie świeżości w ustach jest całkiem skutecznym sposobem na danie organizmowi do zrozumienia, że skończyliśmy już jeść.
  • Wymień słodycze na suszone owoce. Są bogatym źródłem błonnika i zawierają zdrowe cukry. Szczególnie polecane tym, którzy lubią coś podgryzać, gdy pracują.
  • Utrzymuj w mieszkaniu stałą, pokojową temperaturę. Im chłodniej, tym bardziej chce nam się jeść.
  • Unikaj pokus. Jeżeli odczuwasz głód, szerokim łukiem omijaj cukiernie.
  • Do posiłków włączaj spokojną muzykę. Dzięki temu będziesz jeść wolniej i dokładniej i szybciej się nasycisz.
  • Kup niebieskie talerze, kubki, serwetki, obrusy. Kolor niebieski hamuje apetyt.

A Wy, jak walczycie z napadami głodu?

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *