5 powodów, dla których powinnaś pokochać zupy

zupa dlaczego warto jesc

13-01-2016

Autobus znowu się spóźnił, czekałaś na przystanku kilkanaście minut, aż w końcu doszłaś do wniosku, że spacer będzie świetnym pomysłem. Trochę ruchu świetnie Ci zrobiło, wracasz jednak przemarznięta do domu, o wiele później, niż początkowo planowałaś.

Masz ochotę zjeść coś, co Cię szybko rozgrzeje i wypełni żołądek przyjemnym ciepłem. Najchętniej zjadłabyś pyszną, sycącą zupę. Jest tylko jeden problem: nie ugotowałaś jej.

Dzisiaj opowiem Ci o tym, dlaczego powinnaś 🙂

1. Zupy świetnie rozgrzewają organizm

Ciepłe zupy, szczególnie te długo gotowane, świetnie rozgrzewają organizm, pobudzają i powodują przypływ witalnych sił. Niektórzy jedzą je nawet na śniadanie! To bardzo ważne zwłaszcza teraz, zimą, kiedy jesteś narażona na niskie temperatury, wiatr i mróz. Wychłodzony organizm jest osłabiony i o wiele bardziej podatny na infekcje. Jeśli do wywaru dodasz porządną porcję warzyw, takich jak cebulę czy czosnek, dodatkowo wzmocnisz układ odpornościowy do walki z wirusami i bakteriami.

2. Zupy dostarczają organizmowi potrzebnych płynów

Czy wiesz, że Twój organizm składa się w niemal 2/3 z wody, a mięśnie i mózg zawierają jej aż 75%? Każdy spadek ilości płynów w naszym organizmie może prowadzić do pogorszenia jego funkcjonowania, które objawia się np. spadkiem energii, sennością, złą pracą mózgu, problemami z układem trawiennym czy przesuszeniem skóry i włosów. Woda ma ogromne znaczenie, tak dla naszego zdrowia, jak i samopoczucia. Głównym składnikiem zupy jest woda, dlatego warto włączyć ją do codziennego menu, po to, aby skutecznie nawadniać organizm.

3. Zupy są sposobem na to, aby jeść więcej warzyw

To bardzo ważne zwłaszcza w przypadku dzieci, które do świeżych warzyw podchodzą z dystansem. Udowodniono, że ludzki organizm potrzebuje ok. pół kilograma warzyw dziennie, aby otrzymał niezbędne minerały i witaminy, potrzebne do jego prawidłowego rozwoju. Zupa ugotowana na jarzynach i mięsie jest źródłem potasu, żelaza, fosforu, magnezu oraz witamin. Możesz podać sam bulion, bulion z warzywami lub zmiksować całą zawartość zupy, aby otrzymać przepyszny i niezwykle zdrowy warzywny krem. Eksperymentuj ze składnikami, by znaleźć swój ulubiony smak!

4. Zupy nie tuczą 

Zupa to pełnowartościowy posiłek sporządzony głównie na wodzie i warzywach. Oznacza to ni mniej, ni więcej, a tyle, że są lekkostrawne i niskokaloryczne. Najbardziej dietetyczne są te ugotowane na wywarze warzywnym, nieco bardziej kaloryczne są te na mięsie. Tuczące są dodatki, dlatego, jeżeli się odchudzasz, pamiętaj o tym, by nie przesadzić z ilością makaronu, a śmietanę, którą zabielasz zwykle wywar, zamień na jogurt naturalny. Jeżeli gotujesz zupę na mięsie, zbierz tłuszcz, który podczas gotowania pojawi się na jej powierzchni. Porcja zupy jarzynowej (ok. 300 g) dostarcza ok. 100 kalorii.

5. Zupy są smaczne i bardzo łatwe w przygotowaniu

Jeżeli ciągle nie masz czasu na to, by gotować, zupy są dla Ciebie stworzone. Wystarczy, że obierzesz warzywa, dorzucisz do nich ulubione przyprawy, zalejesz wszystko wodą i gotowe – reszta zrobi się sama! Na przygotowanie większości zup wystarczy ok. pół godziny. Czasami nawet mniej. Do zrobienia zupy możesz wykorzystać również mrożonki – warto przygotować je latem i jesienią, kiedy masz najlepszy dostęp do świeżych warzyw. Zaletą zup jest to, że może je ugotować każdy, bez względu na umiejętności kulinarne. Jeżeli nie jesteś dobrą kucharką, ale chciałabyś to zmienić, zaufaj mi, zupy są doskonałym daniem, od którego można zacząć swoją przygodę z gotowaniem.

A Ty, gotujesz zupy? Podziel się ze mną swoim ulubionym przepisem! 🙂

Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Pinterest
Contact us

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *